بررسی ساختار کلمه (SWI) یک تکنیک آموزشی نوین و پژوهش محور است که عملکرد اصلی آن بررسی علمی اجزاء کلمه می باشد .اصول آموزشی SWI تکنیک هایی هستند که اجزاء و ساختار کلمه را نشان می دهند این تکنیک های سازمان یافته ساختار کلمه را با پژوهش علمی بررسی و ارائه می کنند.تکنیک های SWI از چهار آیتم اصلی برای بررسی اجزاء کلمه استفاده می که در توضیحات بعدی به شرح مفصل آن ها خواهیم پرداخت.
مقدمات تکنیک های SWI
مبانی تکنیک های SWI
تکنیک های SWI از چهار آیتم برای بررسی اجزاء کلمه استفاده می کند:
معنای یک کلمه چیست؟
تکواژهای کلمه چیست؟
ریشه شناختی یا نسبی های صرفی کلمه چیست؟
تلفظ و آواهای کلمه چگونه می باشد ؟
این ویژگی ها ساختار اجزاء یک کلمه را نشان می دهند و گردآوری آن ها ابزار ضروری ایجاد ماتریس آموزشی تکنیک های SWI می باشد .مثال زیر نمونه بررسی ساختار چند کلمه را نشان می دهد :
- de + sign -> design
- de + sign + ate + ed-> designated
- sign + al -> signal
- sign + ate + ure -> signature
- re + sign + ate + ion -> resignation
شیوه یادگیری تکنیک های SWI
تکنیک های SWI نوعی شیوه یادگیری پژوهش محور (lnquiry Based Learning) می باشد. روش یادگیری پژوهش محور کلیدی برای باز کردن دروازههای دانش و رسیدن به گنجهای پنهان حقیقت است. یادگیری پژوهش محور، رموزی را در اختیارمان میگذارد که به کمک آنها میتوانیم درهای بسته مسائل پیچیده را باز کنیم. این روش با اتکا به کاوش و پرسش دانشآموزان و دانشجویان را به سوی کشفیات تازهای هدایت میکند که در این گفتار ما به پردازش چندی از این فواید می پردازیم .
تقویت تفکر انتقادی
یادگیری پژوهش محور دانشجویان و دانشآموزان را به چالش میکشد تا فراتر از اطلاعات سطحی خود بیندیشند. این رویکرد، مهارتهای تفکر انتقادی را تقویت میکند تا آنها یاد بگیرند که چگونه اطلاعات را تحلیل کنند، استدلالها را ارزیابی کنند و به نتیجهگیریهای منطقی برسند.
افزایش خودکفایی و استقلال
این روش به دانشآموزان اجازه میدهد تا مسیر یادگیری خود را کنترل کنند. این امر به افزایش اعتماد بهنفس و خودکفایی آنها منجر میشود. دانش آموزان یاد میگیرند چگونه بهصورت مستقل تحقیق کنند و بهدنبال پاسخهای خود باشند.
تحریک کنجکاوی و اشتیاق به یادگیری
با تمرکز بر پرسشها و کاوشهای شخصی، یادگیری پژوهش محور کنجکاوی طبیعی را تحریک میکند و اشتیاق به یادگیری را افزایش میدهد. این امر منجر به یک تجربه یادگیری پویا و معنادار میشود.
توسعه مهارت های حل مسئله
یادگیری پژوهش محور inquiry based learning به دانشآموزان کمک میکند تا مهارتهای حل مسئله خود را توسعه دهند. وقتی فرصت کاوش مسائل واقعی به دانشآموزان داده میشود، مجبور میشوند خارج از چارچوبهای معمول فکر کنند و راهحلهای خود را ارائه دهند. این مهارت مهمی است که در آینده شغلی نیز به آنها کمک خواهد کرد.
ارتقاء مهارت های ارتباطی و همکاری
در یادگیری پژوهش محور دانشآموزان اغلب در گروهها کار میکنند. کارگروهی به تقویت مهارتهای ارتباطی و توانایی کار تیمی آنها کمک میکند. همچنین همکاری برای حل مسائل پیچیده و به اشتراکگذاری دیدگاهها، به دانشآموزان کمک میکند تا مهارتهای اجتماعی و همدلی خود را توسعه دهند.
تقویت خلاقیت و نوآوری
یادگیری پژوهش محور فضایی را فراهم میآورد که در آن دانشآموزان تشویق میشوند تا راهحلهای خلاقانه و نوآورانهای برای مسائل پیش رو ارائه دهند. این رویکرد به آنها اجازه میدهد تا فراتر از چارچوبهای معمول فکر کنند و به راهحلهای جدیدتری دست یابند.
درک عمیق تر مفاهیم
بهجای حفظ کردن اطلاعات، یادگیری پژوهش محور بر درک عمیق مفاهیم تاکید دارد. دانشآموزان با تحقیق و کاوش در موضوعات، به درک بهتر و عمیقتری از آنها دست پیدا میکنند که به یادگیری ماندگار و معنادار منجر میشود.
آمادگی برای رویارویی با چالش های واقعی
یادگیری پژوهش محور دانشآموزان را برای مواجهه با چالشهای پیچیده دنیای واقعی آماده میکند. با تمرکز بر مسائل واقعی و کاربردی، این رویکرد به آنها کمک میکند تا مهارتهای لازم برای موفقیت در دنیای پرتغییر امروزی را کسب کنند.